الخميس، 20 أغسطس 2015

ليه فكرت فى التعليم المنزلى ؟

اولا لان جودة التعليم فى مصر متدنية جدا, تقرير التنافسية العالمى لعام 2014-2015  صنف مصر رقم 141 من 144 دولة فى جودة التعليم الابتدائى, يعنى فيه 3 دول بس اسوا منها!! هما تيمور الشرقية, انجولا و اليمن. بينما جائت فنلندا فى المرتبة الاولى (هاتكلم عنها بعدين ان شاء الله)  و دة لينك التقرير للى عايز يطلع عليه بنفسه


طيب ليه بقى تعليم منزلى ؟

فى خطابه الشهير لاحدى مؤتمرات تيد " كيف يلهم القادة العظام الاخرين؟"  , يقول سيمون سينك ان الفرق بين النجاح و الفشل هو ان يعرف الانسان "لماذا" يفعل ما يفعله, و ان كل القادة العظام الملهمين كان عندهم اجابة عن هذا السؤال "لماذا" تتعلق بمعتقداتهم و احلامهم و ما هم شغوفين به.


كتير بيعانو انهم عايزين اولادهم يعملو حاجة هم مش عايزين يعملوها "يكتبو الجملة عشر مرات"  مثلا او " يصحو بدرى عشان يروحو المدرسة".  التعليم المدرسى بشكل عام بقى مرتبط فى اذهان الاطفال بالاكراه مع ان فطرة الطفل انه محب و شغوف بالتعلم من اول ما بييجى الدنيا لكن احنا الى بنطمس الفطرة دى بغرورنا الاحمق الى بيهيألنا اننا اعلم بقدرات الطفل و مواهبه منه هو شخصيا و اننا بنفيده لما نمنعه عن حاجة بيحبها و شغوف بيها و نجبره على حاجة كارهها.

انا مؤمنة بان "كل ميسر لما خلق له" و ان الانسان بطبعه بينجذب للحاجة الى يقدر يبدع فيها و يبقى متميز. و ان الطفل لو وفرناله بيئة تشجعه على التعليم و تثير فضوله هيبهرنا بقدرته على التعلم, من غير اكراه او معاناة او توتر. 

تقول عالمة النفس اليسون جوبنك :  اكثر شئ مثير حول الاطفال انهم دائما مهتمين و عندهم قدرة لانهائية على التعجب. 

ولانى عايزة ابنى يكون قائد مش "تابع" و لانى عايزاه يكون مبدع مش "مقلد" ولانى عايزاه يتعلم تعليم يبنى شخصيته و يغرز فيها خصال النجاح و يأهله للحياة العملية, و لانى مش عايزاه يضيع اجمل سنين عمره فى روتين ممل و نظام عقيم أشبه بالسجن يقتل احلامه و شغفه الفطرى بالتعلم . . . .عشان كل دة  ابتديت افكر فى التعليم المنزلى.  

يقول جون هولت رائد حركة اللامدرسية فى التعليم " ان افضل ما يمكن ان نفعله لمساعدة الاطفال على التعلم ليس ان نقرر ما يجب ان يتعلموه ثم نفكر فى طرق لتدريسه لهم, و لكن ان نجعل العالم متاحا لهم قدر المستطاع, وان ننتبه جيدا لما يفعلونه وان نجيب على اسألتهم و نساعدهم على استكشاف ما يثير اهتمامهم"

لو لسة عايزين تفهموا يعنى ايه تعليم ممتع ميول الطفل هى الى بتوجهه و ايه الفرق بينه و بين التعليم المدرسى التقليدى الى بيتفرض على كل الاطفال فى نفس التوقيت و بنفس المعدل, اتفرجو على الفيديو دة:

https://www.youtube.com/watch?v=3NGRpzQ9vCE

الفيديو بيحكى فى اوله قصة طفل كان بيروح مدرسة بتعلم بنظام المنتسورى و لظروف مادية اضطرت الاسرة انها تنقله لمدرسة عادية (قائمة على مبدأ التلقين) و بعد فترة لاحظت الام تغبيير فى الطفل,  يا ترى ايه هو التغيير الى أزعج الأم ؟

درجاته قلت ؟ المدرسين مؤهلاتهم ضعيفة؟ عدد الاطفال فى الفصل كبير؟ الانشطة الى خارج المنهج مش كتير ؟ لا, الام معلقتش على ولا حاجة من دول,  الام لاحظت ان الشغف الى فى عين ابنها اطفا, ان الشعلة الى جواه خمدت :((

"I saw the light in his eyes dimming, his flame was extinguishing"

هو دة بالظبط الى بيعمله نظام التلقين فى الطفل ودة لانه منفصل تماما عن ميول الطفل و قدراته, و دة الى انا مش عايزاه لابنى آدم.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق